Jeugd

Atleten geboren tussen 2007 en 2014 - Als jonge atleet word je volgens geboortejaar ingedeeld in een categorie. Recreatief starten kan bij de 'Kangoeroes' als je (bijna) 6 jaar oud bent. Je doorloopt diverse categorieën tot je 13 jaar bent en 2de jaars miniem. 

Op deze pagina lees je de antwoorden op volgende vragen:


Bij welke groep zit ik?

De officiële indeling voor het seizoen 2018-2019 is als volgt:

Geboortejaren Categorie
2014 - 2013 Kangoeroes (Kan.)
2012 - 2011 Benjamins (Ben.)
2010 - 2009 Pupillen (Pup.)
2008 - 2007 Miniemen (Min.)

Bij Blanco staat jouw sportplezier centraal! Ben je nog niet klaar om over te stappen naar de volgende categorie, dan train je gewoon nog wat langer in je huidige categorie.  Of omgekeerd: ben je vlugger klaar om naar een nieuwe categorie te gaan, ook dat is mogelijk.  Spreek hierover met je trainers en ouders. Samen bekijken we wat voor jou de beste optie is.

Deelnemen aan wedstrijden

In de atletiek kan je het hele jaar rond lopen, werpen en springen, en liefst nog allemaal tegelijk!

Types van wedstrijden

  • Zomer (april-oktober):

            Kids' Athletics (KAN-BEN-PUP): de ideale wedstrijdvorm voor beginnende atleten, door middel van ploegwedstrijdjes lopen, werpen en springen probeer je samen te winnen.                            Leerzaam, competitief én leuk!

            Pistewedstrijden (BEN-PUP-MIN): een atleet is een duivel-doet-al, bij de jeugd doen we dan ook meestal een kleine meerkamp met wedstrijdjes lopen, werpen en springen,                                   hoewel je ook voor individuele proeven kan inschrijven.

  • Winter (november-maart):

            Veldlopen (KAN-BEN-PUP-MIN): De hele winter door kunnen jouw kinderen zich samen met hun vrienden uitleven op de verschillende uitdagende omlopen door gras, modder en zand.                      Het is niet belangrijk of jouw kind nu eerst of laatst is, iedereen krijgt een mooie prijs en een heerlijke douche als beloning.
            Indoorwedstrijden (BEN-PUP-MIN): Sinds enkele jaren kan je 's winters ook in de zaal terecht voor de klassieke wedstrijden, altijd een leuke afwisseling!
Jeugddag (KAN-BEN-PUP-MIN): dé supertoffe afsluiter van het winterseizoen! Een hele dag atletiekplezier, jouw kind doorloopt samen met drie vriendjes                                                                                    de verschillende atletiekwedstrijdjes en knotsgekke randactiviteiten.

  • Check onze agenda
  • Tips voor een veldloop: Wees 1 uur voor je start aanwezig met een ingevuld veldloopkaartje (vraag deze aan je secretaris op de trainingen). In het wedstrijshirt waarop je jaar startnummer is opgespeld met achter dit nummer je veldloopkaartje. Spikes zijn aan te raden, ....
  • Algemene tips voor wedstrijden: Volg je website, e-mail nieuwsflashes en je clubblad. Informeer je trainer en vraag uitleg.                                                                                                      Neem een kijkje op de website van de organizerende club: daar vind je informatie over het uurschema, de bereikbaarheid en toegangs- en deelnemingsgelden.
    Meld je steeds aan met je vast wedstrijdnummer en je officiele wedstrijdkledij. Spikes (met veldloop pinnetjes of pist pinnetjes (max 6mm)) zijn aan te raden
    Wees minimum 3/4 uur (liefst 1 uur) voor je start aanwezig op het wedstrijdterrein om je in alle rust met de groep te kunnen voorbereiden. Laat ons weten hoe je wedstrijd is verlopen, en we publiceren dit op de website


Waar en wanneer zijn de trainingen?

De trainingen gaan door op en rond de atletiekpiste Tom Compernolle in het sportpark Drogenbrood (Wellingstraat 29A, 8730 Beernem).

Trainen doen we elke maandag en woensdag van 18u30 tot 20u00, uitgezonderd op feestdagen. Ben je 'miniem', dan kan je extra komen trainen op vrijdag van 18u30 tot 20u00. 

  Ma 18:30-20:00 Woe 18:30-20:00 Vrij 18:30-20:00
Kangoeroes v v x
Benjamis v v x
Pupillen v v x
Miniemen v v v


Hoe zien mijn trainingen eruit?

Je trainingsschema hangt af van de categorie waartoe je behoort. Hierbij volgen we de richtlijnen van de Vlaamse atletiekliga. Ook goed om weten: alle trainers van Blanco hebben een trainersbrevet/diploma en volgen regelmatig bijscholing. Je bent dus in goede handen!
 

Kangoeroes en benjamins → Focus op bewegingservaring
Tijdens de trainingen bouw je al spelend een goede bewegingsbasis uit. Fundamentele bewegingen zoals kruipen, lopen, klimmen, klauteren, roteren en evenwichtsoefeningen staan op het programma. De trainingen zijn gebaseerd op het MultiMove-programma
 

Pupillen → Focus op leren trainen
Als pupil leer je de basistechnieken van het lopen, werpen en springen. Dit gebeurt vaak in spelvormen zodat de herhalingen nooit saai worden. Je trainers zorgen wel dat elke oefening een technisch doel heeft, en dat jij automatisch de juiste beweging uitvoert.
 

Miniemen → Focus op trainen om te trainen
Als miniem krijg je specifiekere trainingen gericht op de technieken van het lopen, werpen en springen. Je werkt aan je snelheid, uithouding, kracht, lichaamsstabiliteit en lenigheid. Je traint op alle disciplines. Deze aanpak is niet alleen leuk, ze zorgt ook voor een lichaam in evenwicht dat beter belastbaar is tegen blessures.


Welke sportkledij moet ik dragen?

Je basisuitrusting bestaat uit een paar loopschoenen, -sokken, -short en -shirt. Wil je deelnemen aan wedstrijden, dan moet je het officiële shirt van KRCG dragen. 

Is het koud of slecht weer, pas dan je kledij aan met een lange loopbroek, een windstopper of lichte regenjas, handschoenen, ...  Na de trainingen kan je een warme douche nemen. Zorg dat je nadien  droge kleren kan aantrekken.

Neem je deel aan een wedstrijd, dan moet je wel een officieel club-shirt van onze moederclub KRC Gent dragen. Deze club-shirts kan je aankopen bij de kledij verantwoordelijke Lut De Wolf (bestuurslid). 

Enkele tips:

  • Schrijf steeds je naam aan de binnenkant van je sportkleding. Gevonden kledingstukken verzamelen we op het secretariaat.
  • Neem voor elke training ook een drinkfles mee met je naam op.  Warm of koud weer, om goed te kunnen trainen moet je regelmatig drinken

Wat als ik ouder ben dan 13 jaar?

Vanaf 14/15 jaar kan je de keuze maken tussen 'Atletiek' of 'Running&Co'.

  • Ben je gebeten door de atletiekmicrobe en je wil je specialiseren in een bepaalde discipline (hoogspringen, sprint, discus, ...) en je wil aan competitie doen? Dan sluit je aan bij de Atletiek-groep.
  • Houd je van bewegen, maar het competitieve is jouw ding niet. Dan is de groep 'Running&Co' ideaal.

Link met UP2D8

  • kalender per categorie
  • melding trainer aanwezig
  • melding wedstrijd

Onze jeugdvisie

De grote lijnen vind je terug in "Hoe zien de trainingen er uit".

Bij de 6-9 jarigen starten we met een FUNdament (=basis): ontwikkeling van het motorisch vermogen, met als motto “Veel en veelzijdig bewegen op een speelse manier”.

Bij de 8-12 jarigen wordt het trainen op zich aangeleerd: het stapsgewijs ontwikkelen van atletiek specifieke vaardigheden, veel en veelzijdig bewegen blijft erg belangrijk met als motto "Speels-prestatieve atletiek".

Bij 11-16 jarigen wordt de trainingsomvang belangrijk: naast ernstig trainen, moet er nog mogelijkheid zijn om te blijven spelen!

De basis is een leven lang met plezier sporten.

  • Voor de één betekent dat kiezen voor de prestatieve kant
  • Voor de ander betekent dat kiezen voor een meer recreatieve kant van de atletiek met belevingsmotieven, gezondheidsmotieven en sociale motieven
  • Bovenstaande keuze is toebedeeld aan de 14-15 jarigen

Alles draait over optimale ontwikkeling van ieder kind binnen eigen mogelijkheden en motivatie, hetzij prestatie gericht of recreatief gericht!

Het ervaren van succesjes is een must voor iedereen, zowel bij de prestatiegerichte doelstelling als bij de recreatief gerichte doelstelling!

We houden rekening met de ontwikkeling van het kind!

  • Lichamelijk: de groeiprocessen in het lichaam (en de invloed daarvan op het gedrag en de belastbaarheid van het kind)
  • Motorisch: de ontwikkeling van de motoriek van kinderen (en de invloed daarvan op het gedrag)
  • Cognitief: de intellectuele vermogens, waaronder leren, geheugen, het oplossen van problemen en intelligentie
  • Persoonlijkheid en sociale gedrag: de duurzame eigenschappen die de ene persoon van de andere onderscheiden en de verandering van sociale relaties en interacties met anderen